Karosa B40

Technické údaje o voze
Typ: Karosa B 40 Míst k sezení: 23
Rok výroby: asi 1958 Míst k stání: 17
Karoserie: Karosa Vysoké Mýto Délka: 5,820 m
Typ motoru: Výška: 2,805 m
Objem válců: Šířka: 2,350 m
Výkon: Pohot. hmot.: 2,95 t
Podvozek: samonosná karoserie

Karosa B 40 je dvounápravový autobusový vlečný vůz (přívěs). Vzhled jeho samonosné karoserie vychází z „horských“ autobusů Tatra 500 HB, které Karosa také vyráběla. Koncepčně vycházel vlek B 40 z přívěsu karosa D 4, který byl produkován na přelomu 40. a 50. let. B 40 měl celokovovou karoserii z ocelových lisovaných profilů, které byly navzájem elektricky svařeny. Exteriér vozu byl oplechován, interiér byl obložen dřevovláknitými deskami. Nápravy přívěsu byly zavěšeny na nosníky spodního roštu karoserie. Přední náprava byla řiditelná. Sedačky pro cestující byly rozmístěny různě. Vozy vyrobené v Karose měly podélné lavice s jednou příčnou sedačkou v každém čele přívěsu. Vleky pocházející z Letňan (byly označeny jako B 40 A) měly sedačky umístěny příčně. Pro výstup a nástup byly určeny jedny manuálně ovládané, tzv. bouchací dveře v pravé bočnici.

Vlečné vozy typu B 40 byly ve Vysokém Mýtě vyráběny v letech 1953 až 1957 podle jiných zdrojů až do roku 1959. Přesun výroby do pražských Letňan byl realizován zřejmě v souvislosti se zahájením sériové výroby autobusů Škoda 706 RTO v Karose. V Letňanských strojírnách pak nadále probíhala výroba přívěsu B 40 až do roku 1964. Vlečné vozy B 40 byly hojně využívány na linkách ČSAD v průmyslových oblastech, na kterých byly zapřahovány za autobusy ve špičkách pracovních dnů. Přívěsy se také uplatnily v městské dopravě, i když spíš v menším množství. V některých městech (Ostrava, Plzeň, Pardubice a Zlín) byly dokonce na nejvytíženějších linkách spřahovány s trolejbusy. V běžném provozu se vleky B 40 udržely až do 70. let.

Po vyřazení z osobní dopravy se ještě hojně využívaly např. v zemědělství, pro které byly ideálním vozidlem k přepravě brigádníků na pole po zapřažení za jakýkoliv traktor. Z dalších se staly pojízdné včelíny, maringotky a poobné.

Tento náš vlek se dochoval jako kůlna na pozemku v Petrově u Prahy. V roce 2010 nám ho pro muzejní expozici věnoval majitel pozemku. O minulosti vleku zatím více informací nevíme, neboť se k němu nedochovaly žádné dokumenty. Vůz je zatím v naší expozici vystaven v předrenovačním stavu. Do budoucna počítáme s jeho renovací a vytvořením soupravy s autobusem Škoda 706 RTO-TRST.

Část tohoto textu byla převzata z Wikipedie a je uvolněna pod licencí CC-BY-SA 3.0.                             Další informace o vozidlu na webu Seznam-autobusu.


Fotogalerie