Brožík Křižík ev. č. 6
Technické údaje o voze | |
Výrobce vozu/výzbroje: Václav Brožík a syn/Fr. Křižík |
Míst k sezení: 16 |
Rok výroby: 1899 | Míst k stání: 25 |
Rozchod podvozku: 1435 mm | Délka: 7,560 m |
Výrobce podvozku: Bergische Stahlindustie, Reimscheid |
Výška: 3,2 m |
Jmenovité napětí: 550 V ss | Šířka: 1,950 m |
Výkon: 2 x 11 kW |
Pohot. hmot.: 9 t |
Dne 29.6.1899 byl v Plzni zahájen provoz na třech linkách elektrické tramvaje. Vozy s elektrickou výzbrojí Františka Křižíka, vyrobila plzeňská karosárna Václav Brožík a syn, která sídlila U Jána, přibližně na místě dnešní budovy policejního ředitelství. Původně bylo vyrobeno 20 elektrických vozů (ev.č. 1 – 20), o rok později bylo dovyrobeno ještě dalších 5 elektrických vozů (ev.č. 21 – 25) a 3 kratší vlečné vozy (ev.č. 26 – 28). Nově dodané elektické vozy měly oproti předchozím silnější motory, právě z důvodu provozu s vlečnými vozy. Těmito silnějsími motory s výkonem 18 kW oproti původním 11 kW, byly v letech 1918-1919 dovybaveny i některé starší vozy (ev. čísla 11 – 20).
Další přestavba přišla až od roku 1936, kdy začaly být některé z původních elektrických vozů postupně přestavovány na vozy vlečné. Do Plzně totiž začaly být dodávány série větších tramvají než ty původní, avšak vlečné vozy byly pouze jen ty 3 z dodávky v roce 1900 a pak ojeté vlečné vozy z Prahy. Těch bylo celkem 5, dva ještě původně z koňky z let 1896 a 1897, další 3 pak již tramvajové z roku 1898. A tak první vozy byly na vlečné přestavěny ve vlastní dílnách plzeňského dopravního podniku v roce 1936 a poslední vozy prošly touto přestavbou až v roce 1952. Ty však už v úpravě pro jednosměrný provoz (dveře pouze na pravou stranu).
Tramvaje Brožík/Křižík z let 1899 a 1900, začaly být vyřazovány z provozu v roce 1953 (ty které nebyly přestavěné na vlečné) a poslední pak v roce 1961 (pouze vlečné).
Životopis vozu ev. čísla 6:
- 1899: vyroben a zařazen do provozu
- 1936: přestavěn na vlečný obousměrný vůz
- 1.9.1957: účetně vyřazen
- 6.10.1957: poslední prokazatelné provozní nasazení, při konání leteckého dne na letišti Plzeň-Bory (patrně z nedostatku vozů na posilu provozu bylo sáhnuto i po již účetně vyřazených tramvajích)
- závěr roku 1957: odprodej zaměstnanci – řidiči el. dráhy jako stavební kolna do obce Sedlec
- 1997: objevení vozu naším členem
- březen 2018: přeprava do Strašic
Tramvaj po odprodeji nejprve sloužila jako kolna při stavbě rodinného domu řidiče a dílenského mistra pana Kozlíka, který ji později přestavěl na včelín. Při objevení naším členem v roce 1997, již sloužila opět jako kolna a odkladiště nářadí, materiálu všeho nepotřebného. Vůz na pozemku chránila před povětrnostními vlivy dostavěná sedlová střecha, která v posledních několika desetiletích, kdy vůz nebyl udržován vzala za své. Syn původního majitele se nakonec rozhodl, že tramvaj zlikviduje. Naštěstí se povedla dohoda a tak vůz zachráníme před likvidací a převezeme do Strašic, kde bude po nutných opravách sloužit jako altán, samozřejmě se vzhledem tramvaje.
Další informace o vozidlu na webu Seznam-autobusu.
Fotogalerie
- Nálezový stav
- Transport do Muzea dopravy (2018)
- Práce na vozidle, přibližení exteriéru do podoby plzeňského tramvajového vlečného vozu v 40.-50. letech (2018-2020)