Technické údaje o voze | |
Typ: Škoda 14 Tr08/6 | Míst k sezení: 29 |
Rok výroby: 1989 | Míst k stání: 51 |
Karoserie: Škoda – samonosná | Délka: 11,3 m |
Výrobce: Škoda Ostrov n. Ohří | Výška: 3,410 m |
Jmenovité napětí: 600 V ss | Šířka: 2,500 m |
Výkon: 100 kW | Pohot. hmot.: 10,4 t |
Po ukončení nezdařeného pokusu o unifikaci autobusu a trolejbusu (Karosa ŠM 11 a Škoda T 11) a nerealizovaném projektu Škoda 13Tr byl na začátku 70. let 20. století v podniku Škoda vyprojektován další typ trolejbusu, který byl označen (s ohledem na použitý systém označení trolejbusů Škoda) jako 14Tr. Vývoj byl ale přerušen, poněvadž se přepokládalo nahrazení trolejbusové dopravy dopravou autobusovou. Teprve ropná krize vedla k přehodnocení postoje a práce na projektu vozu 14Tr byly obnoveny.
První prototyp, který se od ostatních trolejbusů 14Tr lišil odlišně provedenými čely vozu, byl vyroben již v roce 1972. Po různých zkouškách byl v roce 1974 prodán do Mariánských Lázní, kde obdržel evidenční číslo 22. Vyřazen byl v roce 1981. Druhý prototyp vozu 14Tr měl obdobný osud. Vyroben byl v roce 1974 a ještě téhož roku byl též předán do Mariánských Lázní. Zde pod číslem 23 jezdil do roku 1984, kdy byl vyřazen a sešrotován. Po obnovení prací na vývoji trolejbusu 14Tr bylo v roce 1980 vyrobeno ještě pět prototypových vozů, které se od následně vyráběných téměř nelišily.
Vozy nulté výrobní série (označeny 14Tr0) měly problémy s pevností karoserie, které byly důvodem jejich brzkého vyřazení. Trolejbusy vyrobené v dalších sériích už měly vozovou skříň zesílenou (silnější sloupky mezi okny a dveřmi, zesílený rošt vozů).
Od roku 1999 byly vozy 14Tr vyráběny pouze ve zmodernizované verzi označené jako 14TrM (popř. ve speciálních exportních verzích 14TrE a 14TrSF). Od roku 2002 probíhá v ostrovském závodě Škody (kde se od léta 2004 kompletní trolejbusy již nevyrábí) výroba náhradních vozových skříní, které jsou určeny pro neopravitelně poškození vozy (např. zkorodované, jinak poškozené stářím nebo po nehodě). V letech 1972 až 2004 bylo vyrobeno přibližně 3852 vozů.
Náš vůz pochází ze série 08/6 a byl roku 1989 dodán do Plzně. Během provozu nedoznal zásadních konstrukčních změn, pouze prošel velkou dílenskou prohlídkou. Při té poslední byl přestříkán do plzeňské zelenobílé kombinace. Jeho provoz skončil v květnu 2008. Od června již zůstaly v provozu pouze vozy, které byly během modernizace vybaveny infosystémem a povelovou soustavou pro nevidomé. Všechny klasické „cedulové“ vozy byly odstaveny a postupně sešrotovány. Vůz 432 získalo naše sdružení koncem června 2008 a stal se součástí sbírky vozidel budovaného muzea regionální dopravy ve Strašicích u Rokycan.
Část tohoto textu byla převzata z Wikipedie a je uvolněna pod licencí CC-BY-SA 3.0.
Další informace o vozidlu na webu Seznam-autobusu.