Technické údaje o voze | |
Typ: Škoda 15tr03/6 | Míst k sezení: 45 |
Rok výroby: 1991 | Míst k stání: 100 |
Karoserie: Škoda – samonosná | Délka: 17,36 m |
Výrobce: Škoda Ostrov n. Ohří | Výška: 3,41 m |
Jmenovité napětí: 600 V ss | Šířka: 2,500 m |
Výkon: 2 x 100 kW | Pohot. hmot.: 15,8 t |
Kloubový trolejbus 15Tr konstrukčně vychází (jak v mechanické části tak i v části elektrické) ze standardního typu 14Tr. 15Tr byl vyvinut v první polovině 80. let 20. století jako vůbec první československý článkový trolejbus (projekt 10Tr nebyl realizován, vozy Škoda-Sanos S 200Tr jsou výsledkem českolovensko-jugoslávské spolupráce).
První dva prototypy vozu 15Tr byly vyrobeny v roce 1983. Od ostatních vyrobených vozů se lišily částečně odlišnou elektrickou výzbrojí. Po zkouškách u výrobce jezdil první prototyp v letech 1984 a 1985 ve zkušebním provozu v Plzni (s evidenčním číslem 500). Část předního článku byla posléze prodána na náhradní díly do Brna a zbytek sešrotován. Druhý prototyp byl rovněž zkoušen u výrobce a ve druhé polovině 80. let byl také sešrotován. V letech 1987 a 1988 byly vyrobeny další tři prototypy, které (na rozdíl od prvních dvou) už zasáhly do běžného provozu s cestujícími. První z nich byl nasazen v Plzni a během zkušebního provozu jezdil s evidenčním číslem 501. Teprve po zakončení zkoušek a odprodání DP města Plzně obdržel číslo 414.
V letech 1983 až 2004 bylo vyrobeno přibližně 600 vozů, včetně modernizované verze 15TrM a exportní 15TrSF pro Americké San Francisco.
Náš vůz pochází ze série vozů, které byly v roce 1991 vyrobeny pro Společenství Nezávislých Států. Dodávka se však neuskutečnila a hotové vozy zůstaly odstaveny na nádvoří Škody v Ostrově. Až o dva roky později byl repasován s dalšími čtyřmi vozy a odprodán do Plzně, kde byl dne 23. 5. 1993 zařazen do provozu. Během provozu prodělal několikrát dílenskou opravu vyššího stupně – tzv. „střední prohlídku“ a v roce 2006 velkou prohlídku spojenou s částečnou modernizací. Vůz byl osazen novým čelem po vzoru 15TrM, vybavem informačním systémem, protiskluzovou podlahou a poptávkovým otevíráním dveří. Vůz 464 získalo naše sdružení v prosinci 2011 a stal se součástí sbírky vozidel Muzea dopravy ve Strašicích. V této sbírce nahradil vůz č. 461, který jsme získali již v roce 2008, ale jeho technický stav byl velice špatný. Proto bylo přistoupeno k náhradě a původní vůz posloužil před sešrotováním jako zdroj náhradních dílů.
Část tohoto textu byla převzata z Wikipedie a je uvolněna pod licencí CC-BY-SA 3.0. Další informace o vozidlu na webu Seznam-autobusu.