Technické údaje o voze | |
Typ: Škoda 21Ab | Míst k sezení: 26 |
Rok výroby: 2001 | Míst k stání: 65 |
Karoserie: Škoda Ostrov | Délka: 11,560 m |
Typ motoru: MAN DO826 LOH | Výška: 2,823 m |
Objem válců: 6871 cm3 | Šířka: 2,500 m |
Výkon: 162 kW | Pohot. hmot.: 10,12 t |
Podvozek: samonosná karoserie | Celk. hmot.: 16,0 t |
Vývoj vozidel tohoto typu byl zahájen počátkem devadesátých let a v roce 1995 opustily výrobní závod v Ostrově nad Ohří unifikované prototypy trolejbusu 21Tr a autobusu 21Ab. V historii výroby trolejbusů Škoda šlo již o třetí pokus unifikace trolejbusů s autobusy. Po prototypu vzniknul na přelomu let 1995 až 1996 takzvaný „předsériový“ vůz, který vynikal svým netradičním barevným schématem a výrobce jej prezentoval roku 1996 na IAA v Hannoveru. Sériová výroba autobusů 21Ab začala v roce 1996 dvouvozovou ověřovací sérií, z níž byl první vůz zařazen v Plzni (ev. č. 443), druhý vůz si ponechal výrobce. První velká série šestnácti autobusů v roce 1997 směřovala do Ostravy – 2 vozy a do Mladé Boleslavi – 14 vozů. Právě Mladá Boleslav se stala největším provozovatelem těchto autobusů. Celkem jich sem bylo dodáno 18 kusů. Po dodávce pěti vozů do Plzně (ev.č. 444 – 448 ) v roce 1998 nastala pauza ve výrobě, během které projektanti pracovali na zdokonalení vozidel a odstranění výrobních vad.
Renesance výroby nastala až v roce 2000 dokončením dalšího podnikového předváděcího vozidla, které se roku 2001 zkoušelo v rámci předváděcího provozu v Pardubicích a také v zahraničí (Vilnius, Kaunas). Výrobě série deseti vozů pro Plzeň předcházela stavba tzv. prototypu 2. série. Tento vůz pak sloužil technologickému rozvoji Škody Ostrov. Obě tato vozidla byla v roce 2003 odprodána do Mladé Boleslavi. Samotná dodávka deseti vozů do Plzně pak byla rozdělena do dvou etap. V první, na konci roku 2000, bylo dodáno šest vozů a zbylé čtyři v prvním pololetí roku 2001.
Vývoj vozu na CNG byl vyvolán snahou o zachování výroby autobusů 21Ab a s tím související potřebou vestavby motoru splňující přísnější emisní limity než stávající Euro 2. Protože karoserie vozu 21Ab nebyla z prostorových důvodů schopna zástavby jiného dieselového motoru splňujícího vyšší emisní normy, měl být alternativou motor na zemní plyn Tedom ML 637 NG. Jedna nedokončená karoserie z roku 2000 proto putovala do jablonecké firmy Jamot k provedení přestavby. Šlo už ale jen o marný pokus zachování produkce těchto autobusů a vývoj plynového pohonu byl ukončen v průběhu roku 2002. Nedokončený plynový vůz byl v Jablonci sešrotován.
Náš vůz byl součástí desetivozové druhé série, která se vyráběla na přelomu let 2000 – 2001 pro Plzeň. Zařazení do provozu se dočkal v roce 2001 a obdržel ev. číslo 474. V provozu se udržel do prosince 2009, kdy bylo posledních 5 plzeňských vozů 21Ab vyřazeno. Vůz 474 byl předán našemu sdružení a je nyní zařezen do sbírky Muzea dopravy ve Strašicích. V období od podzimu 2012 do léta 2013 proběhla jeho částečná renovace.
Další informace o vozidlu na webu Seznam-autobusu.
Odpovědná osoba: +420 604 583 524, p. Michal Kouba