Karosa B 932 ev.č. 435

Autobus B 932 ještě v běžném provozu v Plzni. Foto: František Vaňásek, 23.8.2011

Technické údaje o voze
Typ: Karosa B 932 Míst k sezení: 31
Rok výroby: 1996 Míst k stání: 63
Karoserie: Karosa Vysoké Mýto Délka: 11,345 m
Typ motoru: Liaz ML 636E Výška: 3,165 m
Objem válců: 11940 cm3 Šířka: 2,500 m
Výkon: 152 kW Pohot. hmot.: 10,2 t
Podvozek: samonosná karoserie Celk. hmot.: 16,0 t

Karosa B 931 a B 932 je model městského autobusu, který vyráběla společnost Karosa Vysoké Mýto mezi lety 1995 a 2002 (od roku 1999 v upravené variantě B 931 E). Jedná se o nástupce klasického městského typu Karosa B 731 a B 732,  jehož poslední kusy opustily brány Karosy v roce 1996.

B 931 a B 932 je dvounápravový autobus s polosamonosnou karoserií panelové konstrukce a standardní výškou podlahy. Oproti předchozímu modelu B 731 a B 732 je zadní i přední čelo vozu zaobleno a tvoří jej panel ze sklolaminátu a kostra ze svařených profilů. Motor je umístěn za zadní nápravou, v prostoru zadního panelu. Nápravy pocházejí od firem Detva (zadní) a LIAZ (přední s nezávislým zavěšením). Vozidla byla vybavována systémem ABS a ASR. V interiéru jsou použity čalouněné plastové sedačky potažené látkou a nová protiskluzová podlaha. Prostor pro kočárek se nachází v prostoru středních dveří. Pro nástup a výstup cestujících jsou určeny troje dvoukřídlé výklopné dveře v pravé bočnici. Typ B 931 je vybaven automatickou převodovkou, typ B 932 má převodovku manuální. Na přání zákazníka bylo možné vůz vybavit elektronickým informačním systémem. Od roku 1999 byly autobusy B 931 a B 932 vyráběny výhradně v modifikované variantě označené jako B 931 E a B 932 E.

 Autobus B 931 či B 932 byl dodáván do mnoha měst v Česku a na Slovensku, která provozují MHD, kde spolehlivě nahradil či doplnil právě vozy B 731 a B 732. Autobusy B 931 a B 932, které jsou ve velkých počtech v provozu doposud, často tvoří páteř autobusového vozového parku dopravních podniků.

Náš autobus vyjel z výrobního závodu v roce 1996 a v sérii deseti vozů typu B 931 (ev.č. 433 – 442), byl na podzim zařezen do provozu na linkách MHD v Plzni. S vyjímkou později dodaných zájezdových autobusů, se jednalo o poslední vysokopodlažní autobusy, které do Plzně přišly. V roce 2007 vůz prošel generální opravou ve firmě Zliner, při které došlo k přestavbě na typ B 932 dosazením manuální pětistupňové převodovky, doplněné elektrickým retardérem. Důvodem byla snaha o úpravu vozu pro výuku podnikové autoškoly. Dodáno bylo sedadlo pro instruktora i druhý spojkový a brzdový pedál. Stanoviště instruktora bylo řešeno tak, aby mohlo být v případě potřeby odejmuto a vůz byl schopen normálního provozu. Kromě zmíněných úprav došlo k doplnění systému samoobslužného otevírání dveří. Nakonec nedošlo ke schválení jako školního vozidla a autobus byl převeden do běžného provozu, ze kterého byl odstaven v květnu 2014 a opět převeden pod autoškolu. Vzhledem ke změně legislativy povolující výcvik řidičů na autobusech s automatickou převodovkou byl autobus B 932 nahrazen vozem Citibus ev.č. 477. Nakonec byl autobus B 932 v prvním pololetí roku 2015 předán ŠKODA – BUS klubu a rozšířil sbírku Muzea dopravy ve Strašicích.

Část tohoto textu byla převzata z Wikipedie a je uvolněna pod licencí CC-BY-SA 3.0.                             Další informace o vozidlu na webu Seznam-autobusu.

Odpovědná osoba: +420 603 453 724, p. Martin Šmíd


Fotogalerie

Komentáře jsou uzavřeny.