Technické údaje o voze | |
Typ: PRAGA V3S | Míst k sezení: 3 |
Rok výroby: 1961 | Míst k stání: 0 |
Karoserie: AZ Letňany | Délka: 6,910 m |
Typ motoru: Tatra 912-1 | Výška: 3,500 m |
Objem válců: 7412 cm3 | Šířka: 2,500 m |
Výkon: 70 kW | Pohot. hmot.: 5,47 t |
Nástavba: VNP-3 | Celk. hmot.: 10,65 t |
Terénní nákladní automobil Praga V3S (Vojenský třítunový speciál, lidově zvaný vétřieska, vejtřaska, VSka nebo Vejda) se začal vyrábět v roce 1953 a byl určen zejména pro armádu. Silniční verze Praga S5T (S – silniční, 5T – užitečná hmotnost 5 tun) s vyšší maximální rychlostí za cenu horší průjezdnosti terénem vznikla o tři roky později. Automobil se vyráběl až do 80. let 20. století.
Svou konstrukcí, spojující nejlepší myšlenky obdobných válečných a poválečných vozů celého světa, na které se podíleli pracovníci několika domácích automobilek, patřila Praga V3S k nejlepším terénním nákladním vozidlům své doby. Díky konstrukci nápravových převodovek (nápravy jsou umístěny vysoko nad osou otáčení kol) má velkou světlost podvozku i při relativně malém průměru kol. Tato konstrukce na jedné straně zajišťuje dobrou průchodnost terénem, ale na druhou stranu omezuje maximální rychlost na 60 km/h.
Spotřeba je 30 l nafty na 100 km, palivová nádrž má objem 120 l. Brodivost je 80 cm. Akumulátory jsou dva (12 V, 125 Ah), novější stroje byly vybaveny zásuvkou pro pomocné napájení spouštěče. Vozidlo není vybaveno servořízením. Užitečná hmotnost vozu je 5 t na zpevněném povrchu a 3 t v terénu nebo 22 vojáků. Některé Pragy V3S mají vyklápěcí čelní okna (starší série), která sloužila při jízdě v husté mlze, a střešní poklop – základ kabiny je shodný s Tatrou 805. Vůz disponuje hlavní a přídavnou převodovkou. V hlavní převodovce jsou k dispozici čtyři stupně pro jízdu vpřed, jeden stupeň pro jízdu vzad. Přídavná převodovka je dvoustupňová (silniční převod a redukovaný převod pro terén).
Motor je řadový, vzduchem chlazený šestiválec Tatra 912-1 o objemu 7412 cm3 s přímým vstřikem paliva a ventilovým rozvodem OHV. Výkon motoru je 98 koní (cca 70 kW) při 2000 otáčkách za minutu. Motor je sice poměrně hlučný, ale spolehlivě funguje i v extrémních tepelných podmínkách. Pro usnadnění spouštění v zimních podmínkách se vozidla vybavovala nastřikovacím zařízením JIKOV 132 pro vstřikování snadno zápalné směsi (éter) do sacího potrubí. Výkon motoru je přes převodovku předáván na nápravy přes čtyři kardany. Kardany mají kříže které jsou připevněné třmeny. Kardany mají teleskopickou část, na níž musí být manžety a musí být namazána. Kardany pro poslední nápravu jsou dva a jsou zalomené v domku na střední nápravě. Konstrukce z bezpečnostních důvodů nepřipouštěla vyšší rychlost z hlediska mechanické pevnosti kardanových hřídelů.
Všechna kola jsou vybavena kolovými redukcemi, obě zadní nápravy mají uzávěrky diferenciálů, přední náprava nemá uzávěrku, ale má přední náhon. Tuhé výkyvné zadní nápravy umožňovaly překonávání terénních nerovností, aniž by auto ztratilo stabilitu. Deset šípových kol (vzadu jsou čtyři dvojmontáže, vpředu dvě jednoduché montáže) zamezovalo boření vozu do měkké půdy.
Tento vůz byl původně vyroben jako valník krytý plachtou a přidělený Železničnímu stavitelství Praha, závod Cheb. Během jedenácti let služby u tohoto podniku však vystřídal ještě závody Plzeň a Praha, přičemž vždy získal SPZ příslušného města. V roce 1972 prošel generální opravou, kterou provedly ČSAO Praha – Karlín. Došlo k prodloužení kabiny a původní valník byl nahrazen nástavbou se zvedací pracovní plošinou typu VNP-3 od výrobce ŽS PRAHA, OP Benešov. Zvedání je ovládano elektricky, pomocí hydraulického čerpadla a čtyř- stupňového pístu. Výška zdvihu je 4,96 m. Pracovní plošina se dá ještě vytočit do strany pomocí ručního pohonu. Rekonstruované vozidlo následně putovalo zpět do okresu Cheb, konkrétně Dopravnímu podniku Mariánské Lázně, kde bezmála třicet let sloužilo k údržbě trolejového vedení pro trolejbusy. V červenci roku 2011 došlo k odstavení vozidla z provozu a na konci roku bylo odprodáno našemu sdružení za účelem zachování jako muzejní exponát. Na počátku roku 2012 pak proběhly opravy tak, aby vozidlo splňovalo nejen podmínky k provozu, ale také mohlo být registrováno jako historické. Od sezony 2012 se s ním můžete setkat v expozici vozidel v Muzeu dopravy ve Strašicích.
Část tohoto textu byla převzata z Wikipedie a je uvolněna pod licencí CC-BY-SA 3.0. Další informace o vozidlu na webu Seznam-autobusu.