Karosa C 734 Hotelbus

Karosa C 734 Hotelbus

Autobus Karosa C 734 Hotelbus pózuje ve Strašicích. Foto: Zdeněk Kresa, 19.5.2019

Autobus Karosa C 734 Hotelbus pózuje ve Strašicích. Foto: Zdeněk Kresa, 19.5.2019

Technické údaje o voze
Typ: Karosa C 734.20 HL Míst k sezení: 18+3
Rok výroby: 1992 Lůžek: 18+2
Karoserie: Karosa Vysoké Mýto Délka: 11,170 m
Typ motoru: Liaz ML637 Výška: 3,500 m
Objem válců: 11 940 cm3 Šířka: 2,500 m
Výkon: 148,5 kW Pohot. hmot.: 12,8 t
Podvozek: samonosná karoserie Celk. hmot.: 16,0 t

Karosa C 734 je model linkového meziměstského autobusu, který vyráběla společnost Karosa Vysoké Mýto v letech 1981 až 1997. Je to nástupce linkové verze řady Š, vozu ŠL 11.

V počátcích soukromého podnikání v 1. polovině 90. let, se ve vysokomýtské Karose na zakázku firmy Globotel vystavěly čtyři speciální vozy v úpravě jako hotelbus. Šlo o autobusy přestavěné z linkové verze C 734.20, kdy vozidla v jedné z fází výroby byla z výrobní linky odstavena a dále kompetována ručně, dle zakázky.

Oproti klasické verzi C 734, má tato zvýšené bočnice a střecha je cca o 50 cm výš. Sedadla se stolečky jsou pouze v přední části autobusu, v prostřední části se nachází WC s umyvadlem, kuchyňka s mikrovlnou troubou, PB vařičem i chladničkou a dále technická místnost. Zadní část vozu a zvýšený nástřešek jsou pak určeny pro nocleh. Ve zvýšeným nástřešku je celkem 6 dvojlůžkových kajut, jedna dvojlůžková kajuta a 4 jednolůžkové se nachází v zadní části. Taktéž v zadní části před motorem je komůrka pro jednoho z řidičů. Druhý řidič má nocležnu pod podlahou v místě, kde je běžně zavazadlový prostor.
Pro ukládání zavazadel slouží jednak kajuty a pak skibox na zádi autobusu, ve kterém mohly mimo jiné být uloženy i zásoby potravin, nacházela se tam z výroby i elektrocentrála a je zde přípojka na 230V pro napájení busu při stání v kempech. Zásuvky na 230 V jsou i ve střední části autobusu, kdy jejich napájení během jízdy zajišťuje střídač. Takto si cestující mohou dobíjet telefony, fotoaparáty a další elektroniku. Střídač též napájí chladničku.

Další technickou odlišností vozu je použití 2 sad akumulátorových baterií, pro případ kempování bez napájení ze sítě. Naopak po připojení k síti se baterie dobíjejí vestavěnou nabíječkou. Hotelbus je v zadní části vybaven také rezervoárem na 200 l pitné vody a vodárnou.

Takto vybavené autobusy sloužily pro zájezdy napříč Evropou, kdy cestujícím šetřily čas strávený stěhováním na hotely a z nich, či na stravování. Hotelbus vezl vše s sebou, pokud cestující snesl „spartánský styl“ a nocování v kempu, poskytoval veškeré zázemí.

Náš vůz byl vyroben spolu s dalšími 3 hotelbusy v roce 1992 pro firmu Globotel. Ta však měla na podnikatelský záměr bankovní úvěr a po roce zkrachovala. Hotelbusy proto propadly bance, která je v témže roce odprodala firmě Aqua-club, která poskytovala stejné typy zájezdů, ovšem s hotelbusy na podvozku nákladních aut Liaz. V roce 1997 cestovní firmu převzala dopravní společnost ČSAD Jihotrans, pod kterou fungovala až do svého dalšího osamostatnění v roce 2006. Od té doby byly všechny 4 hotelbusy provozovány pod společností Pangeo Tours. Počínaje rokem 2010 byly postupně nahrazovány novými hotelbusy značky Iveco – Crossway.

Tento náš nynější vůz s evidenčním číslem 4, byl naposledy vypraven na zájezd v roce 2017 a cílovou zemí byl ostrov Island (zřejmě nejexotičtější destinací autobusu za jeho provozní působení bylo africké Maroko). V roce 2018 je jen jako záložní bez využití a od počátku roku 2019 probíhaly jednání o předání.

Odpovědná osoba: +420 608 411 256, p. Libor Had


Fotogalerie

Komentáře jsou uzavřeny.