Technické údaje o voze | |
Typ: Škoda 706 RTO TRST | Míst k sezení: 5 |
Rok výroby: 1964 | Míst k stání: 0 |
Karoserie: Karosa Vysoké Mýto | Délka: 10620 mm |
Typ motoru: Škoda 706 RT | Výška: 2980 mm |
Objem válců: 11871 cm3 |
Šířka: 2500 m |
Výkon: 117 kW |
Pohot. hmot.: 8,95 t |
Podvozek: LIAZ Rýnovice | Celková hmot. : 14,78 t |
V roce 1956 byly vyrobeny dva prototypy nového typu autobusu ŠKODA 706 RTO. Jeden z nich byl představen na strojírenském veletrhu v Brně, kde získal velmi příznivé ohodnocení. Výrobek využíval osvědčeného podvozku n. p. Liaz Jablonec nad Nisou s použitím nových agregátů řady RT. Celokovová karoserie měla kostru ze svařovaných profilů a na podvozku spočívala prostřednictvím pryžových podložek. Přední a zadní čela karoserie byla zaoblená s výraznými panoramatickými okny. Ve výrobě bylo několik variant vozidla, které se lišily určením, výbavou a technickými parametry. Kromě domácích odběratelů byla velká část autobusů určena na export. Na výrobě tohoto typu autobusu se podílely podniky Karosa Vysoké Mýto, Liaz Rýnovice a SVA Holýšov. Celkem bylo do konce 70. let vyrobeno několik desítek tisíc kusů vozidel, jejichž licenční výroba probíhala i v Polsku pod značkou JELCZ. V běžném provozu se autobusy udržely až do počátku 80. let.
Některé autobusy 706 RTO se již z výroby dodávaly upravené na stěhovací vozy, pojízdné prodejny, pojízdné laboratoře, ordinace, či rentgeny, servisní či přenosové vozy a podobné. Každé z těchto vozidel, vyjma stěhovacího vozu, vycházelo ze sériově vyráběné karoserie, která byla následně upravena podle potřeby a účelu ke kterému měla sloužit.
Tento speciální autobus byl již z výroby určen pro zdravotnické účely a sloužil jako pojízdná transfůzní stanice Československé lidové armády asi do konce osmdesátých let. Pak byl odprodán do soukromých rukou a přestavěn na pojízdnou prodejnu, která obsluhovala obce v okolí Klatov. Další majitel ho přestavěl na obytný vůz, ale v druhé polovině 90. let přestal i on vůz využívat a odstavil jej poblíž svého obydlí u Českých Budějovic. Zde byl naším sdružením v roce 2006 zachráněn před likvidací. Vůz nám měl původně posloužit jako zdroj dílů, ale při důkladné prohlídce jsme zjistili, že přes zevnější „opelíchanost“ je velice zachovalý a že ve svých útrobách ukrývá mnoho agregátů ze své „transfúzní“ éry. Proto jsme se rozhodli vůz rekonstruovat do původního stavu. Renovace byla započata v roce 2006, ale po opravě kostry karoserie byla rekonstrukce pro nedostatečné dílenské prostory zakonzervována a přednost dostala oprava autobusu Š 706 RTO LUX. Rozpracovaná transfůzní stanice je tak zatím umístěna v našem depozitáři ve Strašicích.
Odpovědná osoba: +420 608 411 256, p. Libor Had