Škoda 17 Tr ev.č. 3901

trolejbus 17Tr při oslavách 110 let MHD v Plzni

Technické údaje o voze
Typ: Škoda 17tr Míst k sezení: 29
Rok výroby: 1989 Míst k stání: 51
Karoserie: samonosná Délka: 11,47 m
Výrobce: Karosa / Škoda Výška: 3,49 m
Jmenovité napětí: 600 V ss Šířka: 2,5 m
Výkon: 100 kW Pohot. hmot.: 10,9 t

V roce 1983 byl vládou ČSSR schválen projekt tzv. unifikované řady vozidel MHD (druhý podobný návrh po neúspěšném pokusu ze 60. let Škoda T 11/Karosa ŠM 11). Cílem tohoto úkolu, jehož se účastily národní podniky Škoda Ostrov a Karosa Vysoké Mýto, bylo vytvořit vozidlo, které by bylo vyráběno jako autobus i jako trolejbus. Hlavním požadavkem bylo co největší použití shodných dílů. Práce začaly na trolejbusu 14Tr a autobusu B 731, výsledkem projektu se nakonec stal trolejbus s označením 17Tr a autobus B 831. Záměr se ale nepovedl. Po revoluci byl celý projekt unifikace zrušen (celkem byly vyrobeny 3 vozy 17Tr a 3 vozy B 831). Podle původního konceptu měly být vyráběny i dvoučlánkové (Škoda 18Tr) a tříčlánkové (Škoda 19Tr) vozy.

Vůz 17Tr je dvounápravový trolejbus se polosamonosnou karoserií, která je složena z panelů. V pravé bočnici jsou umístěny troje dvoukřídlé výklopné dveře. Designéři z podniku Karosa (ta měla na starost výrobu karoserií pro autobusy i trolejbusy) vytvořili poměrně nadčasový design vozu. Také byly použity i nové technologie např. plasty. Důraz byl rovněž kladen na snížení úrovně vnějšího i vnitřního hluku vozidla. V interiéru se objevily nově zkonstruované sedačky pro cestující (již standardně umístěné příčně).

Na konci roku 1987 byl postaven první vůz 17Tr. Šlo o funkční vzorek, který byl jako jediný ze všech tří postavených trolejbusů tohoto typu dokončen. Po vyrobení byl zkoušen u výrobce. Následně byl několik let odstaven a v polovině 90. let byl podroben dalším zkouškám (tentokrát šlo o nový asynchronní pohon). Po jejich ukončení byl odprodán Dopravnímu podniku Ostrava (DPO). Atypická výzbroj byla nahrazena standardní z trolejbusu 14Tr, vůz byl kompletně opraven a v roce 2000 byl zařazen do provozu pod evidenčním číslem 3903. V červnu 2007 byl vyřazen a poté byl předán do brněnského Technického muzea.

Karoserie prvního prototypu (tento vůz) byla vyrobena v roce 1989. Nedokončený vůz byl o tři roky později prodán do Ostravy, kde byl po kompletaci a obdržení elektrické výzbroje z vozu 14Tr v roce 1996 taktéž zprovozněn. Obdržel evidenční číslo 3901 a v provozu se udržel deset let. V roce 2006 byl vyřazen a předán podnikovému muzeu Škody. Po zrušení podnikového muzea v roce 2008 bylo vozidlo dlouhodobě zapůjčeno Škoda-bus klubu Plzeň a zařazeno do expozice regionálního muzea dopravy ve Strašicích.

Druhý (taktéž nedokončený) prototyp trolejbusu 17Tr byl vyroben v roce 1990. Karoserii vozu odkoupil v roce 1992 podnik ČKD Trakce, který vůz dokončil a namontoval do něj vlastní elektrickou výzbroj. Trolejbus, který byl označen jako Tr831.03 (neoficiálně jako Tatra T 404), byl bez cestujících zkoušen v Brně a Hradci Králové. Po ukončení zkoušek byl prodán do Ostravy, kde byl po dosazení standardní elektrické výzbroje typu 14Tr zařazen do provozu v roce 1998. Pod evidenčním číslem 3902 byl v provozu do roku 2006, kdy byl převeden mezi historická vozidla DPO .

Část tohoto textu byla převzata z Wikipedie a je uvolněna pod licencí CC-BY-SA 3.0.                              Další informace o vozidlu na webu Seznam-autobusu.


Fotogalerie