Škoda 7 Tr ev.č. 3

Technické údaje o voze
Typ: Škoda 7 Tr Míst k sezení: 24
Rok výroby: 1952 Míst k stání: 58
Karoserie: ŠKODA Plzeň Délka: 10 700 mm
Napájení: 600 V ss
Výška: 3 290 mm
Výkon: 96 kW Šířka: 2 500 mm
Podvozek: samonosná karoserie Pohot. hmot.: 10,15 t

 Škoda 7Tr  je model československého trolejbusu vyráběného v první polovině 50. let 20. století v plzeňském podniku Škoda (v letech 1952 až 1959 Závody Vladimíra Iljiče Lenina).
Trolejbus 7Tr konstrukčně navazuje na svého předchůdce – typ 6Tr – od něhož se lišil pouze mírnými změnami vozové skříně a elektrické výzbroje. Šlo tedy o dvounápravový trolejbus se samonosnou karoserií. Karoserie byla celokovová, kostra vozové skříně byla svařovaná ze speciálních lisovaných ocelových profilů. Zvenku byl vůz oplechován, zvnitřku byly stěny pokryty překližkou. Výstup a nástup cestujících zajišťovaly troje čtyřkřídlé skládací dveře (ovládané elektropneumaticky) na pravém boku karoserie. Vozy druhé výrobní série (označované 7Tr2) měly v interiéru podélné uspořádání sedadel, v ostatních sériích byly sedačky již uspořádány příčně.

Pohon trolejbusu zajišťoval jeden trakční motor. Zajímavostí je, že Škoda neměla zpočátku kapacity na výrobu elektrických částí vozů (tedy i trakčních motorů), proto část trolejbusů druhé výrobní série byla osazena elektrickou výzbrojí od firmy ČKD Praha.

Většina vozů 7Tr provozovaných po roce 1968 prošla rekonstrukcí elektrické výzbroje, která byla po této úpravě téměř shodná s trolejbusy 8Tr. Takto upravené vozy byly značeny jako 8Tr12.
V letech 1950 až 1955 bylo vyrobeno v šesti výrobních sériích celkem 173 vozů.

Trolejbusem 7 Tr v naší sbírce je vůz, vyrobený v elektrotechnickém závodě ŠKODA v Plzni – Doudlevcích.  Následně byl nasazen v nejmenším trolejbusovém provozu u nás – v Mariánských Lázních a obdržel evidenční číslo 3. V tomto lázeňském městě sloužil až do roku 1975, kdy byl odprodán a dále využit jako včelín v obci Labuť na Tachovsku. Zde byl objeven našimi členy a když dosloužil svému účelu, mohl být 1. 7. 2005 přepraven do zázemí našeho sdružení, kde je nyní zakonzervován a počítá se s jeho uchováním do dalších let.

Část tohoto textu byla převzata z Wikipedie a je uvolněna pod licencí CC-BY-SA 3.0.                                    Další informace o vozidlu na webu Seznam-autobusu.


Fotogalerie

Komentáře jsou uzavřeny.