Škoda 14 TrM ev.č. 403

Trolejbus 14 TrM ev.č. 403 v Muzeu dopravy ve Strašicích. Foto: Michal Kouba, 12.4.2011

Trolejbus 14 TrM ev.č. 403 v Muzeu dopravy ve Strašicích. Foto: Michal Kouba, 12.4.2011

Technické údaje o voze
Typ: Škoda 14 TrM Míst k sezení: 29
Rok výroby: 2003 Míst k stání: 51
Karoserie: Škoda – samonosná Délka: 11,3 m
Výrobce: Škoda Ostrov n. Ohří Výška: 3,410 m
Jmenovité napětí: 600 V ss Šířka: 2,500 m
Výkon: 100 kW Pohot. hmot.: 10,4 t

Po ukončení nezdařeného pokusu o unifikaci autobusu a trolejbusu (Karosa ŠM 11 a Škoda T 11) a nerealizovaném projektu Škoda 13Tr byl na začátku 70. let 20. století v podniku Škoda vyprojektován další typ trolejbusu, který byl označen (s ohledem na použitý systém označení trolejbusů Škoda) jako 14Tr. Vývoj byl ale přerušen, poněvadž se přepokládalo nahrazení trolejbusové dopravy dopravou autobusovou. Teprve ropná krize vedla k přehodnocení postoje a práce na projektu vozu 14Tr byly obnoveny.

První prototyp, který se od ostatních trolejbusů 14Tr lišil odlišně provedenými čely vozu, byl vyroben již v roce 1972. Po různých zkouškách byl v roce 1974 prodán do Mariánských Lázní, kde obdržel evidenční číslo 22. Vyřazen byl v roce 1981. Druhý prototyp vozu 14Tr měl obdobný osud. Vyroben byl v roce 1974 a ještě téhož roku byl též předán do Mariánských Lázní. Zde pod číslem 23 jezdil do roku 1984, kdy byl vyřazen a sešrotován. Po obnovení prací na vývoji trolejbusu 14Tr bylo v roce 1980 vyrobeno ještě pět prototypových vozů, které se od následně vyráběných téměř nelišily.

Vozy nulté výrobní série (označeny 14Tr0) měly problémy s pevností karoserie, které byly důvodem jejich brzkého vyřazení. Trolejbusy vyrobené v dalších sériích už měly vozovou skříň zesílenou (silnější sloupky mezi okny a dveřmi, zesílený rošt vozů).

Od roku 1999 byly vozy 14Tr vyráběny pouze ve zmodernizované verzi označené jako 14TrM (popř. ve speciálních exportních verzích 14TrE a 14TrSF). Od roku 2002 probíhá v ostrovském závodě Škody (kde se od léta 2004 kompletní trolejbusy již nevyrábí) výroba náhradních vozových skříní, které jsou určeny pro neopravitelně poškození vozy (např. zkorodované, jinak poškozené stářím nebo po nehodě). V letech 1972 až 2004 bylo vyrobeno přibližně 3852 vozů.

 

Náš druhý vůz typu 14Tr pochází ze série 08/6, který byl roku 1987 dodán do Plzně. Během provozu s původní karoserií dojezdil v roce 2003 v klasickém červeno-krémovém nátěru, který byl obnoven ve velké prohlídce. Zásadnější změna přišla až s modernizací v ústředních dílnách DP, kdy byla karoserie pro svůj špatný stav nahrazena nově vyrobeným skeletem z Ostrova nad Ohří a vzniknul tak prakticky nový vůz modernizované verze 14TrM. Z původního trolejbusu byly použity pouze nápravy, řízení, pulsní regulace, trakční motor a průkaz způsobilosti. Nově byly dosazeny dva statické měniče, jeden pro pohon nového rotačního kompresoru, druhý pro dobíjení akumulátorů a pohon posilovače řízení. Interiér obdržel novou podlahovou krytinu ALTRO, sedačky VOGEL a vůz byl vybaven poptávkovým otevíráním dveří a audiovizuálním informačním systémem BUSE. V roce 2009 pak prošel střední prohlídkou v dílnách DP , aby byl na konci roku 2010 vyřazen z provozu z důvodu dodávky nových dotovaných nízkopodlažních trolejbusů. Zachovalý vůz tak odkoupil člen našeho sdružení na počátku roku 2011 a trolejbus se stal součástí sbírky vozidel Muzea dopravy ve Strašicích.

Část tohoto textu byla převzata z Wikipedie a je uvolněna pod licencí CC-BY-SA 3.0.                              Další informace o vozidlu na webu Seznam-autobusu.


Fotogalerie

Komentáře jsou uzavřeny.