Škoda 30

s30_cover

Traktor Š 30 ve Strašicích před hasičskou zbrojnicí. Foto: Michal Kouba, 23.6.2013

Technické údaje o voze
Typ: Škoda 30 Míst k sezení: 1+1
Rok výroby: 1950 Míst k stání: 0
Karoserie: ŠKODA Plzeň Délka: 3,060 m
Typ motoru: ŠKODA Výška: 2,600 m
Objem válců: 3116 cm3 Šířka: 1,570 m
Výkon: 22 kW Pohot. hmot.: 1,900 t
Max. rychlost: 19,2 km/h Celk. hmot.: 2,040 t

Na vývoji traktoru Škoda 30 se začalo pracovat už během 2.světové války. První kousek opustil Škodovy závody Plzeň v roce 1946. Po konstrukční stránce to byl typ úspěšně navazující na výrobu předválečných traktorů u Nás. Vývoj a výroba Š 30 byla poznamenaná událostmi své doby a od roku 1951 se kompletace s předem vyrobených dílů přesunula do STS Libice n. C., kde výroba a montáž asi 8000 ks byla ukončena…

Š 30 byla vybavena dvouválcovým čtyřdobým vznětovým motorem o objemu 3116 cm_3, který dodával při 1500 ot.min výkon 22kw (30k). Při své jednoduché a spolehlivé konstrukci byla spotřeba 6,8g.KW/hod… spouštění motoru za chladného počasí bylo usnadněno možností rozběhu na benzín, pomocí startovací kliky nebo elektrického starteru. Cirkulační tlakové mazání, vodní chlazení nuceným oběhem (někdy regulované termostatem, případně regulovatelnou clonou) se staralo o chod motoru. Jednolamelová spojka zaručovala pružný a přesný přenos na pětistupňovou převodovku spojenou v celku s motorem a zadní rozvodovou skříní. V tomto provedení byl traktor schopen vyvynout rychlost až 19,2 km/h v před a 5,1 km/h do zadu. Odpružení v předu zajišťovaly dva svazky listových per nad sebou, v zadu neodpružená náprava s pevnými poloosami.

Náš traktor byl vyroben v roce 1950 v plzeňské škodovce, před přesunutím výroby do Libice nad Cidlinou, ze zbylých dílů (tzv. „co dílna dala“) pro interní využití ve škodováckém závodě. Nikdy nedostal oficiální výrobní číslo a úředně neexistoval. Traktor po vyrobení neměl budku řidiče, ta byla dosazena dodatečně. Až do roku 2000 sloužil v lokomotivce, odkud ho získalo Muzeum Škoda do depozitáře, pro zamýšlené technické muzeum. K realizaci nakonec nedošlo a po zániku Muzea Škoda traktor převzalo naše sdružení. Stal se součástí sbírky vozidel Muzea dopravy ve Strašicích a prozatím i jeho nejstarším vozidlem.


Fotogalerie