Škoda 21 Tr ev.č. 488

Škoda 21 Tr ev.č. 488

Škoda 21 Tr ACI ev.č. 488 ve Strašicích. Foto: Zdeněk Kresa, 18.5.2018

Škoda 21 Tr ACI ev.č. 488 ve Strašicích. Foto: Zdeněk Kresa, 18.5.2018

Technické údaje o voze
Typ: Škoda 21 Tr ACI Míst k sezení: 26
Rok výroby: 2002 Míst k stání: 60
Karoserie: Škoda Ostrov Délka: 11,760 m
Výrobce: Škoda Ostrov n. Ohří Výška: 2,823 m
Jmenovité napětí: 600 V ss Šířka: 2,500 m
Výkon: 156,5 kW Pohot. hmot.: 11,85 t

Nový trolejbus zcela odlišné koncepce, odpovídající evropským standardům s bezbariérovým nástupem a nízkou podlahou, se začal rodit v roce 1991. První vůz byl hotov roku 1993 a představen veřejnosti na Brněnském veletrhu. Trolejbus byl označen jako typ 22 Tr, dvojčlánkový vůz se dvěma motory a zahraniční výzbrojí AEG umístěnou nově ve střešním kontejneru. Oproti předchozím typovým řadám, bylo u tohoto prvně postaveno článkové vozidlo a od něho potom odvozen trolejbus klasické délky. Prototyp trolejbusu 21 Tr a jeho autobusová varianta 21 Ab, tak vyjely na světlo světa až v roce 1995. Tento trolejbus již měl výzbroj vyvinutou ve Škodě Ostrov a šlo o modifikaci tyristorové výzbroje používané v trolejbusech předešlého typu 14 a 15 Tr. Sériové vozy 21 Tr vyjely z výrobního závodu o další 2 roky později – v roce 1997. Výroba různě velkých sérií probíhala až do ukončení výroby v ostrovském závodě v červenci 2004. Bylo vyrobeno celkem 141 trolejbusů 21 Tr, včetně pěti prototypů a jednoho elektrobusu 21 Eb, který se testoval ve Znojmě. Poslední vyrobená vozidla již měla osazenu asynchronní elektrickou výzbroj a třífázový trakční motor. Osmnáct vozů pro Plzeň (plus jeden z prototypů) dokonce bylo vybaveno i pomocným dieselagregátem pro jízdu mimo trolejové vedení. Další připravovaný prototyp vozu 21 Tr s laminátovými prvky skeletu se však již svého zprovoznění nedočkal, protože výroba trolejbusů v Ostrově nad Ohří byla v červenci 2004 ukončena a další trolejbusy nástupnické řady, již byly komletovány v Plzni, za použití karoserií od autobusových výrobců.

Náš vůz byl vyroben v roce 2002, jako třetí série vozů pro Plzeň (ev.čísla 487-491). Jak již bylo výše uvedeno, tak všechny plzeňské vozy 21 Tr, byly vybaveny elektrickou asynchonní výzbrojí s IGBT tranzistory a pomocným diesel agregátem značky Kirsch, který je umístěn v zadní části trolejbusu a zajišťuje možnost jízdy mimo trolejové vedení cca polovičním výkonem. Při výlukách, mimořádnostech, či výpadcích el. energie se tyto vozy velmi hodily. Mimo to, začaly být v režimu na dieselagregát pravidelně provozovány na prodlouženém úseku linky č. 13 z Černic k nákupnímu centru Olympia, kde není trolejové vedení instalováno. Vedle zmíňeného dieselagregátu je vozidlo vybaveno i poloautomatickými sběreči značky Lekov, které se ovládají z místa řidiče tlačítky. Stažení sběračů je možné kdekoliv i za jízdy, opětovné „natrolejení“ pak na určených místech, vybavených zařízením zvaným stříška, která navede sběrací hlavice až na trolej. Trolejbus prošel několika dílenskými prohlídkami vyššího stupně. Tou poslední byla tzv. velká prohlídka rok před odstavením z provozu, které přišlo v říjnu 2017, z důvodu zařazování nových vozidel při zachování stálého evidenčního stavu provozních trolejbusů. Následovala jednání s PMDP o odkup vozu do našich muzejních sbírek, která se povedla a od 18.5.2018 je tento trolejbusu zařazen mezi vozidla našeho spolku a tím do sbírky Muzea dopravy ve Strašicích.

Další informace o vozidlu na webu Seznam-autobusu.


Fotogalerie

Komentáře jsou uzavřeny.