SOR C 9,5

SOR C 9,5

Autobus SOR C 9,5 před Muzeem dopravy ve Strašicích. Foto: Michal Kouba, 9.10.2020

Autobus SOR C 9,5 zapózoval před Muzeem dopravy ve Strašicích.
Foto: Michal Kouba, 9.10.2020

Technické údaje o voze
Typ: SOR C 9,5 Míst k sezení: 34
Rok výroby: 1998 Míst k stání: 27
Karoserie: SOR Libchavy Délka: 9,630 m
Typ motoru: IVECO Tector Výška: 2,950 m
Objem válců: 8 880 cm3 Šířka: 2,525 m
Výkon: 176 kW Pohot. hmot.: 7,3 t
Převodovka: ZF 8 – stupňů Celk. hmot.: 15,0 t

SOR C 9,5 je model českého příměstského standardního autobusu, který je vyráběn společností SOR Libchavy od roku 1997.

Výrobce SOR vznikl privatizací podniku specializovaného na opravy zemědělské techniky. Nově založená firma, se zaměřila na výrobu stavebního lešení a maringotek. Protože u privatizace podniku, stál jako jeden ze zakladatelů i bývalý ředitel Karosy, pan Jaroslav Trnka, začal být vedle hlavního programu firmy vyvíjen i vlastní malokapacitní autobus, který toho času na tuzemském trhu chyběl. Výrobce usiloval o autobus pro méně vytížené linky s nízkými provozními náklady. Prototyp linkového autobusu SOR C 7,5 (číselný údaj = délka v metrech) byl vyroben v roce 1993. Od té doby autobusy začaly postupně převládat jako hlavní výrobní program podniku, nejen v těch malokapacitních, nebo středněkapacitních velikostech, ale i ve standardních, či velkokapacitních (článkových). Nutno dodat, že se s karoseriemi značky SOR se postupem času objevují i trolejbusy.

Model SOR C 9,5 je dvounápravový s dvoudveřovou karoserií. Zadní náprava je hnací, motor a převodovka se nachází pod podlahou v zadní části vozu. Polosamonosná karoserie vozu je svařena z ocelových uzavřených profilů, zvenku je oplechovaná, zevnitř obložená plastovými deskami, vybrané spodní části jsou z nerezové oceli. Podlaha se nachází ve výšce 800 mm nad vozovkou. Přední náprava je značky SOR, zadní tuhá náprava je značky Meritor. V České republice nebyl v době uvedení SORu C 9,5 žádný jiný autobus v téže kategorii a díky tomu se tento model objevil u většího množství soukromých dopravců, zejména těch provozujících linky s menší poptávkou. Model autobusu SOR C 9,5, byl ve výrobním programu nahrazen částečně nízkopodlažním typem SOR CN 9,5. Celkem bylo vyrobeno 514 kusů vozidel řady C 9,5.

Náš autobus byl v roce 1998 vyroben jako v pořadí 31. autobus SOR, pro soukromého autobusového dopravce Slavomíra Kohouta z Karlovy Vsi, který dodnes zjišťuje linkovou dopravu v okolí Křivoklátska. Vůz se objevoval v provozu v pracovních dnech na lince 310202 Branov – Křivoklát a 310203 Nezabudice – Křivoklát, z provozu byl odstaven v průběhu roku 2017. Dopravce v září roku 2020 vůz nabídnul do sbírky Muzea dopravy ve Strašicích, v jehož sbírce se nachází od října 2020. V naší sbírce jde o první exponát autobusu českého výrobce SOR.

Za exponát děkujeme společnosti Autobusová doprava Kohout s.r.o.

Část tohoto textu byla převzata z Wikipedie a je uvolněna pod licencí CC-BY-SA 3.0.


Komentáře jsou uzavřeny.