Karosa LC 757 (HD 12)

Karosa LC 757 (HD 12)

Autobus Karosa HD 12 ještě u předchozího majitele zachycen v Plzni na Borech. Foto: Karel Šimána, 12.7.2017

Autobus Karosa HD 12 ještě u předchozího majitele zachycen v Plzni na Borech. Foto: Karel Šimána, 12.7.2017

Technické údaje o voze
Typ: Karosa LC 757 (HD 12) Míst k sezení: 47
Rok výroby: 1995 Míst ke stání: 0
Karoserie: Karosa Vysoké Mýto Délka: 11,990 m
Typ motoru: Cummins LTAA 10-325.10 Výška: 3,265 m
Objem válců: 11 940 cm3 Šířka: 2,500 m
Výkon: 242 kW Pohot. hmot.: 13,2 t
Převodovka: GEAR S6-120 U  (6+1) Celk. hmot.: 17,0 t

Karosa LC 757 (známější pod označením Karosa HD 12) je luxusní autokar se zvýšenou podlahou, který v letech 1992-1996 vyráběla Karosa Vysoké Mýto. Krátce po uvedení na trh získal v roce 1992 zlatou medaili na veletrhu Autotec.

Autobus LC 757 je konstrukčně téměř shodný s kratším vozem Karosa LC 737 (HD 11 , který byl vyroben na začátku 90. let pouze v jednom prototypu). Jedná se o  dvounápravový luxusní autokar se zvýšenou podlahou určený především pro dálkové linky nebo zájezdy. Výroba vozu probíhala skeletově, pro zakulacené tvary byly v hojném počtu použity lamináty. Okna, oplechování boků, střecha a podlaha jsou na základní skelet přilepeny. Desingn vozu, který se shoduje s vozem LC 737, je odlišný od ostatních typů řady 700. V interiéru jsou pohodlné, polohovatelné sedačky pro cestující rozmístěny 2+2. Pod podlahou mezi nápravami je umístěn zavazadlový prostor o objemu 9 m³. Přístup do vozu zajišťují dvoje jednokřídlé výklopné dveře: první se nachází před přední nápravou, druhé před nápravou zadní. U druhých dveří se nachází ložnice řidiče.

Už v základní výbavě má vůz LC 757 například systémy ABS a ASR, klimatizaci, chemické  wc, videosystém, chladničku, kuchyňku nebo kávovar. Na přání zákazníka nabízela Karosa mimo jiné alarm, vyhřívání sedadla řidiče či palubní telefon.

Produkce typu LC 757 probíhala v letech 1992 až 1996, poté byl nahrazen vozem Karosa LC 957, jehož označení ale bylo také HD 12. LC 757 byl vyráběn kusově; každý autobus byl totiž vyroben podle přání zákazníka. Celkem opustilo brány Karosy 95 kusů modelu HD 12 (LC 757 a LC 957 dohromady), z toho 76 vozů LC 757.

Náš vůz byl vyroben  v roce 1995 jako v pořadí 55. vůz tohoto typu, pro slovenského soukromého dopravce z Trnavy. U něho sloužil dvanáct let, po kterých byl odprodán jinému dopravci, tentokrát z Bardejova. Zde jezdil dalších sedm let, po kterých se dostal zpět do České republiky. V naší vlasti se s autobusem příležitostně jezdilo přibližně 3 roky. Následně byl odstaven. Členovi našeho spolku byl autobus nabídnut koncem roku 2020, toho času nepojízdný a s hrozbou sešrotování. K tomu naštěstí nedošlo, autokar se podařilo zpojízdnit a přistavit na STK. Od sezóny 2021 se tak zástupce typu LC 757 stal dalším exponátem sbírky vozidel Muzea dopravy ve Strašicích. Jeho uvedení do reprezentativního stavu ale bude vyžadovat ještě nějaký čas.

Část tohoto textu byla převzata z Wikipedie a je uvolněna pod licencí CC-BY-SA 3.0.

Odpovědná osoba: +420 608 411 256, p. Libor Had

Komentáře jsou uzavřeny.