Brožík Křižík ev.č. 6

Vůz Křižík/Brožík č. 6 při transportu do Strašic. Foto: Michal Kouba, 6.3.2018

Vůz Křižík/Brožík č. 6 při transportu do Strašic. Foto: Michal Kouba, 6.3.2018

Technické údaje o voze
Výrobce vozu/výzbroje:  Václav
Brožík a syn/Fr. Křižík
Míst k sezení: 16
Rok výroby: 1899 Míst k stání: 25
Rozchod podvozku: 1435 mm Délka: 7,560 m
Výrobce podvozku: Bergische
Stahlindustie, Reimscheid
Výška: 3,2 m
Jmenovité napětí: 550 V ss Šířka: 1,950 m
Výkon: 2 x 11 kW
Pohot. hmot.: 9 t

Dne 29.6.1899 byl v Plzni zahájen provoz na třech linkách elektrické tramvaje. Vozy s elektrickou výzbrojí Františka Křižíka, vyrobila plzeňská karosárna Václav Brožík a syn, která sídlila U Jána, přibližně na místě dnešní budovy policejního ředitelství. Původně bylo vyrobeno 20 elektrických vozů (ev.č. 1 – 20), o rok později bylo dovyrobeno ještě dalších 5 elektrických vozů (ev.č. 21 – 25) a 3 kratší vlečné vozy (ev.č. 26 – 28). Nově dodané elektické vozy měly oproti předchozím silnější motory, právě z důvodu provozu s vlečnými vozy. Těmito silnějsími motory s výkonem 18 kW oproti původním 11 kW, byly v letech 1918-1919 dovybaveny i některé starší vozy (ev. čísla 11 – 20).

Další přestavba přišla až od roku 1936, kdy začaly být některé z původních elektrických vozů postupně přestavovány na vozy vlečné. Do Plzně totiž začaly být dodávány série větších tramvají než ty původní, avšak vlečné vozy byly pouze jen ty 3 z dodávky v roce 1900 a pak ojeté vlečné vozy z Prahy. Těch bylo celkem 5, dva ještě původně z koňky z let 1896 a 1897, další 3 pak již tramvajové z roku 1898. A tak první vozy byly na vlečné přestavěny ve vlastní dílnách plzeňského dopravního podniku v roce 1936 a poslední vozy prošly touto přestavbou až v roce 1952. Ty však už v úpravě pro jednosměrný provoz (dveře pouze na pravou stranu).

Tramvaje Brožík/Křižík z let 1899 a 1900, začaly být vyřazovány z provozu v roce 1953 (ty které nebyly přestavěné na vlečné) a poslední pak v roce 1961 (pouze vlečné).

Životopis vozu ev. čísla 6:

  • 1899: vyroben a zařazen do provozu
  • 1936: přestavěn na vlečný obousměrný vůz
  • 1.9.1957: účetně vyřazen
  • 6.10.1957: poslední prokazatelné provozní nasazení, při konání leteckého dne na letišti Plzeň-Bory (patrně z nedostatku vozů na posilu provozu bylo sáhnuto i po již účetně vyřazených tramvajích)
  • závěr roku 1957: odprodej zaměstnanci – řidiči el. dráhy jako stavební kolna do obce Sedlec
  • 1997: objevení vozu naším členem
  • březen 2018: přeprava do Strašic

Tramvaj po odprodeji nejprve sloužila jako kolna při stavbě rodinného domu řidiče a dílenského mistra pana Kozlíka, který ji později přestavěl na včelín. Při objevení naším členem v roce 1997, již sloužila opět jako kolna a odkladiště nářadí, materiálu všeho nepotřebného. Vůz na pozemku chránila před povětrnostními vlivy dostavěná sedlová střecha, která v posledních několika desetiletích, kdy vůz nebyl udržován vzala za své. Syn původního majitele se nakonec rozhodl, že tramvaj zlikviduje. Naštěstí se povedla dohoda a tak vůz zachráníme před likvidací a převezeme do Strašic, kde bude po nutných opravách sloužit jako altán, samozřejmě se vzhledem tramvaje.

Další informace o vozidlu na webu Seznam-autobusu.


Fotogalerie

  • Transport do Muzea Dopravy
  • Nálezový stav

Komentáře jsou uzavřeny