Přívěs P 38-R s elektrocentrálou – EC 60 kW

Generátor za trolejbusem 17 Tr. Foto: Michal Kouba, 15.1.2015

Generátor za trolejbusem 17 Tr. Foto: Michal Kouba, 15.1.2015

Technické údaje o voze
Typ: EC 60 kw Max proud: 108A
Rok výroby: 1989 Napětí: 400/230 V
Podvozek: BSS Senice – P 38-R Délka: 3,470 m
Typ motoru: Tatra T 928 Výška: 2,000 m
Objem válců: 11800 cm3 Šířka: 2,220 m
Výkon motoru: 132,5 kW Výkon gener.: 60 kW
Max. rychlost: 80 km/h Celk. hmot.: 3,6 t

Elektrocentrála EC 60 kW slouží jako energetický zdroj střídavého proudu k osvětlení a napájení různých třífázových a jednofázových spotřebičů (radiové stanice, osvětlovací soupravy,…). Vyráběla se zejména pro armádní využití, ale uplatnila se i jako záložní zdroj proudu v civilním sektoru. (nemocnice, mrazírny a další) Přepravuje se na dvounápravovém podvozku P-38R Tradice, ve vleku za tažným vozidlem. Tyto vleky se vyráběly v BSS Senice na Hané závod 02 Písečná. Maximální rychlost jízdy za tažným vozidlem na silnicích je 80 km/hod. Hlavní části elektrocentrály EC 60 kW jsou: naftový motor T 928-62 a bezkroužkový alternátor BGC 9104 s bezkontaktním regulátorem napětí. Spolu s elektrickým rozváděčem ZR 694 jsou uloženy na nosném rámu, na kterém jsou dále upevněny palivová nádrž, skříně akumulátorů a kapota, která chrání funkční části před povětrnostními vlivy. Palivová nádrž má objem 170 l , na kterou centrála vydrži pracovat až 9 hodin při spotřebě 20 l nafty na hodinu.

Náš přívěs byl vyroben roku 1989 a stal se součástí výzbroje Československé armády. Po reorganizaci v roce 2004 se stal nepotřebným a proto putoval do armádního výprodeje. Jeho další osud se zmapovat nepodařilo, až jsme ho odkoupili na inzerát od posledního majitele z obce Stojice u Pardubic. Po vyzkoušení jsme přívěs přepravili do Strašic, kde se nám více než exponátem stal cenným technologickým vozidlem a zdrojem proudu pro popojíždění s trolejbusy. Pro tento účel byla centrála doplněna o diodový usměrňovač s chlazením.


Fotogalerie